Music Equipment

אז.. מהו קומפרסור?

מחבר: דניאל יחזקאלי

קומפרסור הוא אפקט השייך למשפחת מעבדי הקול הדינמיים. הוא משפיע על הטווח הדינמי של מקור קול על ידי פעולת הנמכה אוטומטית. יש המשווים אותו לפעולת הנעה אוטומטית של שלט העוצמה (פיידר), אך הוא גם מסוגל לפעול במהירות רבה הרבה יותר מבן אדם שמניע את שלט העוצמה בעצמו.

רקע ושימושים

ניתן להשתמש בקומפרסור במגוון של נסיבות ושימושים, אך תמיד המטרה תהיה לעצב את דפוסי העוצמה של תוכן שמע לאורך ציר הזמן.

דוגמאות לשימושים: 
  • הקלטת שירה בעלת עוצמות לא מאוזנות (הבדל בין מילים או התחלות וסופי משפטים)

  • ייצוב ביצוע דינמי בגיטרת בס

  • העצמה או צמצום הפער בין המכה לזנב שלה בכלי הקשה

  • יצירת מערכת גומלין בין דפוסי עוצמה של ערוצים שוניםפעולת הקומפרסור יכולה להשפיע בהוספת "צביעה" (לרוב מדובר בסטורציה), או להיות שקופה לגמרי ולהשפיע על הדינמיקה בלבד.

 

בקומפרסורים השואפים לדמות מכשירים אנלוגיים, נמצא לרוב צביעה משמעותית יותר (אך ברמות שונות בהתאם לסוג החומרה המדומה). על כך תוכלו לקרוא עוד במאמר "סוגי הקומפרסור האנלוגיים".

1176-Legacy_edited.jpg

שלטי הקומפרסור

Threshold- סף זה מגדיר את נקודת העוצמה שממנה יתחיל האפקט לעבוד. בעבר, ליחידות אנלוגיות של אפקט זה היה סף קבוע, ושימוש דומה לפרמטר זה נעשה באמצעות שליטה בכמות העוצמה הנכנסת אל האפקט. ברגע שאות יעבור את הסף שהוגדר, הוא יונמך באופן יחסי לכמות שבה עבר את הסף. את היחס הזה מגדירים על ידי פרמטר ה- Ratio.

 

Ratio- ההנמכה היחסית של הקומפרסור בעת חציית הסף על ידי האות. ביחס של 3:1 למשל, הקומפרסור יוציא 1dB על כל 3dB שעוברים את הסף.  ביחס של 5:1 למשל, הקומפרסור יוציא 1dB על כל 5dB שעוברים את הסף. אי לכך, הדרך 'לקרוא' את היחס הוא בניסוח: 5dB הופכים ל- 1dB.

 

♥ שימו לב!

היחס או הסף לבדם לא מגדירים את כמות העבודה של הקומפרסור- אלא השילוב ביניהם. עדיף להתחיל בנקודה שבה היחס אינו מוקצן, וחציית הסף אינה קיצונית. כך ניתן לקבל החלטות במודעות ולהקשיב לפעולת המכשיר מבלי להתפתות לשינויים חריפים מדי.

Attack- הזמן שלוקח מקבלת האות ועד הנמכה מלאה (בהתאם לסף וליחס). להנמכה זו השפעה משמעותית על תפיסת הפרקאסיביות של הצליל, ועל הדרך בה נתפס שלב העוצמה הראשוני של האות. ככל שה- Attack מהיר יותר, כך מושפע חלק נרחב יותר בשלב ה- Transient של הצליל. ככל שפרמטר זה איטי יותר, כך יותר מן ההתקף של הצליל 'חומק' מפעולת הקומפסור ומתחמק מהנמכה. בנוסף לכך, לכל קומפרסור טווח מהירות משלו בהתאם לטכנולוגיה שבאמצעותה נוצר.

 

Release- הזמן שלוקח לקומפרסור להגביר בחזרה את האות לעוצמת הסף לאחר ההנמכה. ככל שה-Release מהיר יותר, כך משך הזמן של פעולת ההנמכה מתקצר. אם אלמנט זה ארוך מדי, ייתכן שהקומפרסור לא יספיק לחזור לעוצמה מלאה לפני האירוע הבא שיפעיל אותו, מה שיצור לנו הנמכה קבועה באות (מצב לא רצוי, כי זה סתם מנמיך ווליום שלא לצורך). 

 

על פי הצורך שלפיו בחרנו בשימוש בקומפרסור, נוכל להגדיר את השיקולים שלנו בעיצוב הפרמטרים השונים. לכן, מומלץ לגבש עמדה טרם השימוש כדי לא להתפתות לתגובה הכימית שקורית במוח האנושי כשאנחנו משנים את הסאונד ומתלהבים מהשינוי. הגדירו בבירור מה אתם רוצים להשיג, וכך תוכלו לקבל החלטות בהתאם. 

 

Knee- פרמטר זה משפיע על התנהגות הקומפרסור עם אירועים דינמיים שקרובים לסף שהוגדר, אך לא חוצים אותו. ניתן להתייחס לפרמטר זה כאל הרחבה של הסף לטווח הדרגתי שבו פועל הקומפרסור באופן יחסי לרמת הקרבה לסף. שימוש בפרמטר זה מאפשר לנו להנחות את הקומפסור לעיבוד צליל מוזיקלי יותר, מרוכך יותר (ברמת הבחירה בין הנמכה לאי-פעולה) ובעל ניואנסים רבים יותר. 

 

Make Up Gain- פעולת הקומפסור מנמיכה את האות. עם זאת, ביכולתנו לפצות על ההנמכה באמצעות פרמטר זה. זכרו שהשאיפה שלנו היא לא לגביר או להנמיך באופן כללי באמצעות הקומפרסור, אלא לעצב את מעטפת הדינמיקה. אם הגברנו או הנמכנו יתר על המידה, קשה לומר אם אנחנו מרוצים מההשפעה כי 'חזק יותר נשמע טוב יותר' או כי השגנו את מה שרצינו. בקומפרסורים דיגיטליים מסוימים ישנה פעולה של פיצוי אוטומטי, אך לרוב עדיין תהיה שליטה ידנית במידה וברצוננו לדייק זאת יותר.

 

להנאתכם, מצורף סרטון מבית היוצר של iZotope ובו הסבר והדגמות של שימוש בקומפרסור דיגיטלי.