Sound Equipment

איך מכוונים קומפרסור?

מחבר: דניאל יחזקאלי

העבודה עם אפקט הקומפסור היא מורכבת. 
פיתוח השמיעה שיש לעבור כדי לשים לב לניואנסים שבאפקט זה הוא מהמאתגרים בתחום. בנוסף לכך, נטיית האפקט להגביר את האות יוצרת תגמול מתעתע עבור המוח, מה שמקשה על הכרעה באשר לאפקטיביות הפעולה שלנו.

כדי להתמודד עם אתגרים אלה, עלינו להסב את תשומת ליבנו אל השינויים החשובים, לשאול את השאלות החשובות באמת, ובאמצעותן לקבל החלטות.

על קבלת החלטות באמצעות השאלות החשובות

השאלה הראשונה שעלינו לשאול היא - למה?
אין סיבה אבסולוטית לשימוש בקומפרסור. אם אנחנו עושים זאת, חשוב שנהיה מסוגלים להגדיר בדיוק מה ברצוננו להשיג. אם בתשובה לשאלה זו אנחנו משיבים משהו כללי כמו "לאזן את הטווח הדינמי", אין סיכוי שנצליח לאמוד את הצלחתנו. לכן, הייתי ממליץ לשאול באופן ספציפי יותר - למה אני מנסה להנמיך? ורק אז- מה אני מנסה להנמיך?


אפקט הקומפרסור פועל באמצעות הנמכה. לכן, ראוי שנשאל את עצמנו מה אנו שואפים להנמיך. אם ניקח דוגמה בולטת ופשוטה כמו מכת סנר, יש לנו שתי אפשרויות לדברים שיתכן ונבחר להנמיך: המכה, או הזנב.

👊🏼 הנמכת המכה תוביל לצמצום הפער בין המכה לזנב , ולאחר פיצוי ווליום תוביל לתחושה של הגברת הזנב באופן יחסי. במקרה כזה המכה ממושכת וארוכה יותר, אבל במחיר ההתקף ותחושת הפרקאסיביות שלה.

🐕‍🦺הנמכת הזנב יכולה להקצין את הפער בין המכה לזנב ולהעצים את תחושת הפרקאסיביות על חשבון ההדהוד.

בידינו הבחירה אם להאריך או לקצר את הצליל (כשמדובר במכה בודדת). כמובן ששני המצבים הללו מכילים ספקטרום של מידות, אבל התחלה מהבנה ברורה באשר לשאיפות שלנו היא המפתח להצלחה.

אם ברצוננו לקצר את הצליל, על הקומפרסור שלנו להיות בעל Attack איטי מספיק להחמיץ את המכה עצמה בהנמכה, ואיטי/מהיר מספיק כדי לחזור לעוצמה מלאה לפני המכה הבאה.

אם ברצוננו להאריך את הצליל, על הקומפרסור שלנו להיות בעל Attack מהיר מספיק כדי לתפוס את המכה, ו-Release מהיר מספיק כדי להגביר את האות בחזרה כדי שלא ינמיך את הזנב. 

השאלה השנייה שעלינו לשאול היא - מה?
כאשר אנחנו מעבדים אות שבו יש 'ישות שמע' אחת בלבד, היא זו שמפעילה את הקומפרסור, והאפקט משפיע עליה בלבד. עם זאת, באות מורכב (מערכת תופים או מיקס שלם), האירועים הדינמיים החזקים ביותר משפיעים גם על הנמכת התוכן שלא עובר את הסף. לכן, חשוב שנחליט מבעוד מועד מה ברצוננו להנמיך, ונהיה קשובים לכל שאר ישויות השמע ואיך שהאפקט משפיע עליהן.

השאלה השלישית שעלינו לשאול היא - איך?
עכשיו כשאנחנו מודעים למטרה הספציפית שאנו שואפים להשיג, איך נפעל כדי לוודא שאנו משיגים אותה? אין דרך אחת נכונה לעבוד עם קומפרסור, אבל אני מאמין שהמתודה הבאה תסייע לכם בביצוע התהליך באופן הדרגתי:

1. אני ממליץ להתחיל עם Release מהיר יחסית (לא עד הסוף כדי שלא יהיה מהיר מדי), ועם Attack איטי מספיק כדי להחמיץ את המכה (לא צריך להיות הכי איטי). הגדירו את היחס של הקומפרסור לרמה סבירה כמו 4:1 כדי לא להקצין בשימוש באפקט. אם יהיה צורך, נשנה את הפרמטרים הללו לאורך זמן.


2. לאורך כל הדרך, ודאו באמצעות כפתור ה- Bypass שאתם לא מגבירים או מנמיכים את האות. המטרה היא לשנות את עוצמתו הפנימית ולא את עוצמתו הנתפסת.


3. הגדירו את ה- Threshold כדי שיקלוט רק את התוכן שאמור 'להפעיל' את פעולת ההנמכה, ולא רעשי רקע או אירועי שמע חלשים יותר.


4. תוך כדי האזנה חוזרת למכה (לופ), הפכו את ה- Attack למהיר יותר. עשו זאת עד שהגעתם לנקודה בה אתם מתחילים לשמוע את ההנמכה מתקרבת אל המכה. נקודה זו, בה התחלתם לשמוע את ההשפעה של האפקט על קצה המכה, היא הקצה האיטי ביותר שבו תוכלו באופן מעשי למקם את ה- Attack.


5. המשיכו בפעולה זו באיטיות כדי שתוכלו לשים לב לאפקט 'החגורה המתהדקת' על המכה. כך תוכלו לעצב כמה קצר צריך להיות ה- Attack לפי אופי המוזיקה והסגנון. אם לאחר הקיצור אתם חשים שהמכה קצרה מדי עבורכם וחסר לה גוף, החזירו את ה- Attack להיות איטי יותר, וכך תמצאו את האיזון.


6. אם יש צורך, נסו להגביר את ה- Ratio על מנת ליצור הנמכה קיצונית יותר.


7. לאחר שהגדרנו את אופי ה-Attack הרצוי, כעת עלינו להאט את פרמטר ה- Release. הארכת האיזור המונמך תיצור תחושה של הגברה הדרגתית. חשוב לשים לב שפרמטר זה לא איטי מדי! אנחנו לא רוצים שהקומפרסור לא יספיק לחזור לעוצמה מלאה לפני המכה הבאה! הסף הארוך ביותר של ה-Release שבו עדיין מספיקים להגביר עד המכה הבאה- מסמן עבורכם את טווח העבודה הרלוונטי שלכם.


8. כעת כשאתם יודעים מהו טווח העבודה שלכם, ביכולתכם להחליט איפה בתוכו אתם מקבלים את התוצאה שאתם מחפשים עבור הזנב.


9. אם אנחנו עובדים על תוכן שמע מורכב (מערכת תופים שלמה למשל, או מיקס שלם) עלינו להאזין היטב לדרך בה הגברה זה משפיעה על כל האלמנטים שלא מפעילים את הקומפרסור. במערכת תופים שלמה, כיוון איטי למדי של ה- Release ייצור תחושת הגברה הדרגתית במצילת ההי-האט, כך שנוסף לנו אלמנט של מוזיקליות מתוך יחסי הגומלין בין האירועים השונים באות המעובד.

לסיכום, המתודה מלווה אותנו בתהליכים הבאים:

  • הבנה חד משמעית של מקור הקול והגדרה ברורה של הצורך בקומפרסור במקרה זה. (מה מנמיכים? מכה או זנב?)

  • הבנת הפעולה שתידרש על מנת להוציא לפועל את מה שאנחנו רוצים לשמוע. (איזה Attack? איזה Release?)

  • התייחסות לסוג התוכן המעובד (יישות שמע אחת? יישויות מרובות?) והתייחסות ליחסי הגומלין שעלולים להיווצר.

  • הגדרת הפרמטרים למצב התחלתי שיאפשר לנו להבחין בשינויים הרצויים

  • וידוא אי הגברה לאורך הדרך

  • בחינת הגבולות הסבירים והידוק חגורת ה- Attack

  • בחינת הגבולות הסבירים ודיוק ה-Release, על מנת לא להנמיך את התוכן באופן קבוע. (לשים לב למוזיקליות).

בעוד שתהליכים אלה ברורים יותר להדגמה בעת עיבוד תפקידי הקשה, ניתן להשתמש באותם השיקולים בדיוק בעיצוב שלטי הקומפסור בעיבוד שירה, פסנתר, או גיטרה. הדבר החשוב ביותר הוא להבין מה ברצוננו להשיג ולשאול את השאלות הנכונות. 

מצורף סרטון מבית Kush Audio על שימוש מוזיקלי בקומפרסור על תוכן מורכב בעל ישויות שמע מרובות: