Mixer Keys

סוגי הקומפרסור האנלוגי

מחבר: דניאל יחזקאלי

מאמר זה יעסוק בסוגי הקומפרסור הפופולריים בעולם האנלוגי. למרות שרובנו משתמשים כיום באפקטים המצויים במחשב, ישנם כלים וירטואליים רבים המבוססים על הקטגוריות שעליהן נדבר (בין אם מדובר בדימוי ישיר של חומרה פופולרית, או באפקט חדש לגמרי שרק נשען על הצבע המזוהה עמה). 

 

עבור כל קטגוריה אספתי עבורכם אפקט וירטואלי מקצועי וחינמי אשר לא נופל מאפקטים מקצועיים בתשלום. בנוסף, מצורפים סרטוני יוטיוב העוסקים בהדגמה ובסקירה היסטורית של הדגמים הפופולריים ביותר בכל קטגוריה, סרטון יוטיוב מסכם הדן בקטגוריות השונות, ומפת תודעה המסכמת את החומר באופן ויזואלי.

כנגד ארבעה קומפרסורים דיברה התורה

בעולם האנלוגי ניתן לחלק את הקומפרסורים הפופולריים ל-4 קטגוריות עיקריות.
לכל סוג קומפרסור יש אופי וצבע משלו, הנובעים מהגישה הטכנולוגית שבה השתמשו בעיצובם. אופיים הייחודי הופך אותם לשימושיים במגוון רחב של סיטואציות. כדי להבין מתי נבחר להשתמש בכל אחד ומדוע, עלינו ראשית להכיר אותם ולהבין את ההבדלים ביניהם (המתבטאים במהירותם, ובצביעת האות שעובר דרכם).


FET- Field Effect Transistor

 

 

 

 

קומפרסורים מסוג זה משתמשים בטרנזיסטור כדי להנמיך את האות הנכנס אליהם. (טרנזיסטור הוא מתקן מוליך למחצה המשמש כמגבר במכשירים מסוימים). טכניקת השימוש בטרנזיסטור (וטכניקת החישוב של ההנמכה הנדרשת באמצעות מעגל גילוי וסף מוגדר מראש) הופכת את הקומפרסורים הללו למהירים במיוחד. 

מהירות זו מקנה להם יכולת ליצור הנמכה אגרסיבית, אשר הופכת אותם לבחירה פופולרית בעת שימוש בטכניקת קומפרסיה מקבילה, או בשילוב בין קומפרסורים שונים. עם זאת, ניתן ואף מקובל להשתמש בקומפרסור זה גם באופן ישיר. הסאונד ה שלהם מאופיין בבהירות היחסית באיזורי ה- Mid במנעד התדרים של הצליל וביצירת תוצר בועט, חד ונוכח. 

דגמים אנלוגיים איקוניים מסוג זה: Universal Audio 1176 (1967)
פלאגין חינמי ואיכותי המדמה את הדגם הזה: FETISH by Analog Obsession 
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/06/FETISH_5.0.zip


Optical

 

 

 


 

קומפרסורים מסוג זה משתמשים באות מבוסס אור אשר הופך חזק יותר בזמן אמת ככל שאות השמע הנכנס חזק יותר. לאחר מכן, חיישן בשם Photocell קורא את עוצמת האור ומחליט לפיה איך להנמיך את האות. היות שבתהליך זה נדרש גם תרגום של שמע לאור וגם קריאה של האור, סוג זה של קומפרסורים נחשב 'איטי' יותר ביחס לקומפרסורים מסוג FET. 

אופיים האיטי של קומפרסורים אלה הופך אותם לפופולריים בעיצוב 'גוף' הצליל, יותר מאשר בעיצוב ההתקף הראשוני (או במילים אחרת, ה- Transient, שיא העוצמה של שלב ה- Attack בצליל). הסאונד שלהם מאופיין בנוכחות עשירה באמצע מנעד התדרים (Low Mid, High Mid).

עקב הבדל הצבע בינם לבין קומפרסורים מסוג FET, לעיתים יבחרו טכנאי מיקס וטכנאי הקלטה להשתמש בהם בשרשור (כשהסדר ביניהם מתחלף לפי התוצר הרצוי). בתצורה זו כל אחד מהם יכול להעניק את היציבות והשליטה שהוא מצטיין בה. מדובר בגישה שנובעת משאיפה לשליטה יחסית מפורטת בעיצוב הסאונד של הצליל המעובד.

דגמים אנלוגיים איקוניים מסוג זה: (1969) Universal Audio LA2A
פלאגין חינמי ומקצועי המדמה את הדגם הזה: LALA by Analog Obsession 
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/04/LALA_2.1.zip


(or Vari-mu) Tube

 

 

 

 



קומפרסורים מסוג זה מוסיפים רוויה לצליל על ידי חיבור מנורות למעגל החשמלי ושימוש בזרם חשמלי יחסית גבוה.. כשאות האודיו המתקבל נתפס כחזק מספיק, נשלח מטען שלילי למעגל המאלץ לאות לעבור בעוצמה נמוכה יותר. בעת שימוש במודלים אנלוגיים היה נהוג להדליק את המכשיר זמן מה לפני תחילת העבודה כדי לאפשר לו להתחמם כך שישפיע על הסאונד בצורה מקסימלית ואחידה. 

עקב השימוש במנורות ובאורך התהליך שמאפשר את הצביעה הייחודית הזו, סוג זה של קומפרסורים הוא האיטי ביותר מבין הסוגים שנמנו כאן. לכן, לרוב ישתמשו בו להוספת צבע, או לטיפול בתוכן ממושך לאורך זמן (עיצוב גוף הצליל בקבוצות של ערוצים, או אפילו על שיר שלם בשלב מאסטרינג). בעוד שהוא אינו מוגבל לעבודה על קבוצות של כלים, הוא מתאים פחות לטיפול 'כירורגי' ומצטיין בהקניית אופי או קומפרסיה איטית ועדינה באופן יחסי.

הצבע המאפיין קומפרסורים מסוג זה מיוחס לרוב להעשרה של איזורי המנעד הנמוכים יותר (Bass, Low-Mid), ובתוצר מרוכך ו'עגול' יותר.

דגמים אנלוגיים איקוניים מסוג זה: Fairchild 670 (1950s)
פלאגין חינמי המדמה קומפרסור מסוג זה: VariMoon by Analog Obsession 
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/06/VariMoon_5.0.zip

1176-Legacy_edited.jpg
tmpl_universal_audio_teletronix_la-2a.jpg
banner_1.jpg
ssl-500-series-bus-compressor-mkii-1-2509.jpg

הגמישות של קומפרסורים אלה הפכה אותם לפופולריים במגוון רחב של תרחישים. הקומפרסור של SSL למשל, הוא אולי הקומפרסור המשומש ביותר בהיסטוריה של מוזיקת הפופ והרוק, בכל הנוגע לסיכום ערוצים ולשימוש בקומפרסור כדי ליצור תחושת 'דבק' וקוהרנטיות בסוף התהליך. ה-Distressor של Empirical Labs משמש מפיקים רבים בעיצוב מדוייק וחד של מעטפת העוצמה של הצליל, ונחשב למצטיין ביצירת תוצר אגרסיבי במיוחד בשרשורים או בקומפרסיה מקבילה. ה- dbx160a הוא מכשיר לא יקר, ואפקטיבי מאוד בשימוש מסורתי בקומפרסיה- לכן ניתן למצוא אותו באולפנים קטנים וגדולים כאחד. 

למרות שכל אחד מהדגמים הללו התקבע כמצטיין בפעולה אחרת, הם כולם מבוססים על אותה הטכנולוגיה. לכן, חשוב מאוד מה אנחנו רוצים לעשות עם אפקט כלשהו, ולווא דווקא מהי ההילה המקיפה אותו בתעשייה.

דגמים אנלוגיים איקוניים מסוג זה:  SSL-Comp G, Distressor by Empirical Labs, dbx160A.
פלאגינים חינמיים ומקצועיים המדמה את הדגם הזה:
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/10/dBComp_1.0.zip
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/05/BUSTERse_6.2.zip
https://analogobsession.com/wp-content/uploads/2021/02/Britpressor_2.1.zip

 

ניתן לבחור את הקומפרסור הנכון עבורכם בהתאם למהירות ולצבע הטבעיים שלו. אם יש לכם צורך במהירות גבוהה במיוחד, אין טעם לנסות להשיג זאת עם קומפרסור המבוסס על טכנולוגיה איטית יותר. אם יש לכם עניין במהירות נמוכה יחסית ובעבודה איטית יותר, אין צורך לבחור בקומפרסור אגרסיבי ומהיר. בצעו את הבחירה ממקום של פונקצייה- לא מתוך רעיון רגשי שלא נשען על נתונים במציאות.

הדגמת סוגי הקומפרסור השונים

סרטוני מידע על קומפרסורים פופולריים


VCA- Voltage Control Amplifier
קומפרסורים מסוג זה פועלים באמצעות הנמכה של האות בתגובה לעוצמת האות הנכנס, באופן הדומה לקומפרסורים מסוג Tube. עם זאת, השימוש ברצף חשמלי שלא כולל בתוכו מנורות מאפשר פעולה מהירה הרבה יותר, ורסטיליות רבה יותר, וצביעה פחות דומיננטית של האות. קומפרסורים כאלה נפוצים בתור יחידה מסכמת של קונסולה שלמה, ועליהם מבוססים רוב הקומפרסורים הבסיסיים בתוכנות להפקת מוזיקה.

באשר לחשיבותם ההיסטורית, קומפרסורים מסוג זה הציגו לעולם את היכולת לשלוט בפרמטרים Attack ו- Release, המעצבים בצורה מפורטת וגמישה יותר את מהירות הפעולה של הקומפרסור (בהתחשב בקצה גבול היכולת שלו כמובן). סוג זה של קומפרסור הציג גם את השליטה על פרמטר ה-Ratio, אשר מגדיר את היחס בין חריפות התגובה של הקומפרסור לבין עוצמת האות הנכנס.